مقالات

ابزار ضروری خودرو برای زمستان‎ ‎و پیش از ورود به جاده های برفی چیست؟

ابزار ضروری خودرو برای زمستان و ورود به جاده برفی

در مقاله ابزار و قطعات مورد نیاز خوردو به معرفی لیست ابزارهای مورد نیاز ماشین پرداختیم. اما این ابزارها و وسایل با توجه به فصول مختلف سال و با توجه به مسیرهایی که رفت و آمد می‌کنید کمی تغییر داشته و نیازمند اضافه کردن موارد خاص برای هر سفر و جاده است. همانطور که فصل تابستان و زمستان تفاوت هایی دارند ابزارهای ضروری ماشین در زمستان و تابستان نیز متفاوت است.

ابزار ضروری خودرو برای زمستان با توجه به محل زندگی، دمای منطقه و جاده هایی که در آن‌ها سفر می‌کنید به لحاظ برفی و یخی بودن جاده انتخاب و خریداری می‌شود. در این مقاله لیستی از ابزار مورد نیاز هر راننده برای زمستان را به شما معرفی می‌کنیم و شما با توجه به نیازتان و شرایط محل زندگی خود، آن چه نیاز دارید را تهیه کنید و داخل خودرویتان قرار دهید.

آنچه در این مطلب میخوانید

کنترل قطعات فنی خودرو در زمستان

قبل از اینکه به سراغ خرید وسایل زمستانی برای خودرو برویم بهتر است که برخی قطعات را چک کنید تا با ایمنی بیشتری در زمستان رانندگی نمایید. بررسی قطعاتی نظیر بخاری خودرو، رادیاتور، ضد یخ و برف پاک کن از ضروری ترین کارهایی است که قبل از سوار شدن به خودرو باید بررسی شوند به خصوص اگر مسیر طولانی را باید رانندگی کنید یا در هوای بارانی مجبور به رانندگی هستید. برای مشاهده قیمت و خرید این محصولات به لینک ابزار زمستانی خودرو مراجعه نمایید.

ابزارهای ضروری مورد نیاز خودرو در زمستان چیست؟

1) پوشش مناسب برای لاستیک خودرو

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که احتمال بارش برف کم و روزهای برفی محدود هستند، بهتر است از پوشش های مخصوص برف برای لاستیک خودرو استفاده کنید. این پوشش ها برای لاستیک های جلو استفاده می‌شوند و میزان اصطکاک را در جاده های برفی و یخ زده افزایش می‌دهند؛ در نتیجه از سرخوردن و لغزش خودرو جلوگیری می‌کنند.

نکته: پوشش لاستیک خودرو مناسب جاده های برفی و لغزنده است (با حداکثر سرعت 50 کیلومتر در ساعت) و در جاده های بدون یخ و برف از آن ها استفاده نکنید. اگر روزهای زیادی در زمستان با جاده برفی و یخ زده سروکار دارید از لاستیک مخصوص برف استفاده کنید.

2) لاستیک زمستانی ابزار زمستانی ضروری برای خودرو

رانندگی در مناطقی که برف فراوان می‌بارد و اکثر روزهای سال جاده ها یخ زده هستند به لاستیک مخصوص برف نیاز دارد. اگر محدوده زندگی شما در زمستان دمایی زیر 7 درجه سانتیگراد را تجربه می‌کند لاستیک زمستانی برای شما مناسب است. روی این لاستیک ها میخ های فلزی یا سرامیکی تعبیه شده که اصطکاک را چند برابر می‌کند. همچنین این لاستیک ها آب‌دوست هستند و این ویژگی سبب افزایش اصطکاک در مسیرهای مرطوب و یخ زده می‌شود.

لاستیک های زمستانی مناسب جاده های پر برف و بسیار یخ زده هستند و نسبت به لاستیک های معمولی شیارهای بیشتری دارد.
نکته: از لاستیک های معمولی نیز می‌توان برای زمستان استفاده کرد اما در مسیرهای لغزنده به خوبی لاستیک های زمستانی عمل نمی‌کنند.

3) زنجیر چرخ دوست قدیمی تایرها در زمستان

زمانی که از برف و جاده های برفی صحبت می‌کنیم اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند زنجیرچرخ است. فرق زنجیر چرخ با لاستیک زمستانی در این است که از زنجیر چرخ فقط برای حرکت در جاده های پر برف استفاده می‌شود و مناسب جاده های یخ زده نیست. زیرا استفاده از زنجیر چرخ در جاده های صاف و بدون برف برعکس عمل می‌کند و با کاهش چسبندگی لاستیک به جاده سبب انحراف خودروی شما می‌شود.

نکته: زنجیر چرخ مناسب با اندازه لاستیک خودرویتان بخرید. و از سرعت مجاز (30 کیلومتر در ساعت) بیشتر رانندگی نکنید.

برای مشاهده قیمت زنجیرچرخ ژله ای در فروشگاه بزرگ کارن یدک کلیلک نمایید.

4) پوشش شیشه جلوی خودرو

مسلما شما بارها دیده اید که در شب های سرد یا برفی شیشه جلوی خودرو یخ بزند یا پر از برف شده باشد. در این هنگام یکی از کاربردی ترین ابزار پوشش شیشه خودرو است که می توانید آن را از فروشگاه های ابزار و لوازم جانبی خودرو بخرید؛ یا با پلاستیک و پتو آن را برای خودرویتان درست کنید. با پوشاندن شیشه جلو علاوه بر تمیز نگهداشتن شیشه در وقت و انرژیتان صرفه جویی می‌کنید و نیاز نیست مدتی مشغول از بین بردن یخ و برف روی شیشه باشید.

5) برس برف روب یا جارو

همان طور که از اسمشان می‌توان متوجه شد برای جارو کردن برف از روی خودرو از برس برف روب یا جارو استفاده می‌شود.

6) کاردک یخ زدا

اگر به دنبال یک وسیله هستید که بتوانید یخ زدگی روی شیشه خودرو را از بین ببرید از یک کاردک استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید یک وسیله داشته باشید که با آن هم برف ها را جارو کنید و هم یخ زدگی روی شیشه ها را از بین ببرید از وسیله ای استفاده کنید که در یک طرف آن جارو و در طرف دیگر آن کاردک باشد.

7) بیلچه یا بیل تاشو

گیر کردن داخل برف یکی از معضلات رانندگی در جاده های برفی است. در این لحظات یک بیلچه به دادتان خواهد رسید و شما با باز کردن مسیرتان و کنار زدن برف اطراف تایرها خودتان را نجات خواهید داد.

8) طناب قطور یا زنجیر

یک طناب محکم یا زنجیر برای بیرون آوردن خودرویتان از چاله یا برف به دردتان می‎‌خورد. البته گاهی برای بکسل کردن در صورت خرابی خودرو نیز به کار می‌آید.

9) کیسه شن یا نمک دانه درشت

هر چیزی که بتواند لغزندگی جاده را کاهش دهد به کارتان می‌آید. اگر مواد زبر و خشنی مانند شن و نمک را روی یک مسیر برفی و یخ زده بپاشید میزان اصطکاک را افزایش می‌دهد. در نتیجه شما با خیال راحت می‌توانید به رانندگی خود ادامه دهید. البته این کیسه کوچک شن و نمک برای مسیرهای کوتاه کاربرد دارد، اما به هرحال یکی از ابزار ضروری خودرو برای زمستان است.

10) پتوی مسافرتی

پتو یکی از ابزارهای ضروری ماشین برای زمستان است به خصوص در مسافرت های بین شهری و جاده ای. اگر خودروی شما فضای زیادی برای نگهداری وسایل دارد بهتر است یکی از پتوهای خانه را داخل ماشین بگذارید. اما پتوهای مسافرتی چندکاره علاوه بر کم حجم بودن، به اندازه یک توپ جمع می‌شوند و از آن‌ها به عنوان زیرانداز هم می‌توانید استفاده کنید. این پتوها ضد آب هستند و در هوای بارانی بسیار به کارتان می‌آیند.

11) ضد یخ شیشه جلو

شاید برای اولین بار است که اسم مایع شستشوی ضد یخ شیشه اتومبیل را می‌شنوید. استفاده از این مایع در زمان تمیزکردن شیشه های خودرو سبب می‌شود در زمان سرمای زیر 7 درجه سانتیگراد، شیشه های خودرو یخ نزند.

12) بازتابنده های خودرو

رانندگی در مه یا برف و بوران سبب کاهش دید حین رانندگی هم در شب و هم در روز می‌شود. بازتابنده ها باعث می‌شوند که خودروهای دیگر شما را راحت تر ببینند و احتمال وقوع تصادف کاهش پیدا کند.

13) مثلث خطر تاشونده

مثلث خطر تاشو مانند بازتابنده ها عمل می‌کند و یکی از ابزار ضروری خودرو برای زمستان است که باید حتما در خودرو داشته باشید. زیرا اگر به دلیل خراب شدن خودرو یا هر دلیل دیگری مجبور باشید کنار جاده پارک کنید به ویژه در شرایطی که دید کم است مانند سر پیچ ها، آن را کمی عقب تر از خودرو قرار دهید. با این کار شما جلوی خطرات احتمالی و برخورد سایر اتومبیل ها با خودرویتان را کاهش می‌دهید.

14) رفلکتور یا چراغ چشمک زن

چراغ احتیاط شارژی با باطری کار می‌کند و خیلی کم مصرف است. شما با استفاده از این چراغ های چشمک زن می توانید به رانندگان دیگر هشدار دهید؛ زیرا این چراغ ها در هوای مه آلود زمستانی و در برف و باران شدید که ماشینتان خراب شده ضروری و لازم خواهند بود.

15) دستکش و لباس گرم

زمستان و جاده های برفی بدون دستکش عملا مانند این است که شما امکان استفاده از دست هایتان را ندارید. زیرا هر وسیله آهنی که در دستتان بگیرید به علت سرما و یخ زدگی به دستتان می‌چسبد و باعث آسیب های شدید خواهد شد. پس حتما یک جفت دستکش و به مقدار کافی لباس زمستانی در صندوق عقب ماشین بگذارید.

16) عینک آفتابی

اگر شما هم بازتاب نور خورشید از سطح برف را دیده باشید متوجه می‌شوید چرا یک عینک آفتابی می تواند یک ابزار ضروری ماشین برای زمستان باشد. زیرا انعکاس نور خورشید از روی برف بسیار آزاردهنده است و ممکن است دیدتان را محدود کند که این اتفاق می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

کلام آخر

همه وسایلی که در بالا گفتیم جزو ابزار ضروری خودرو برای زمستان هستند که باید همراهتان باشد مخصوصا اگر قصد سفرهای چند روزه در مسیرهای برفی و بارانی دارید. داشتن باتری اضافه، لاستیک زاپاس و جعبه ابزار را فراموش نکنید زیرا این ابزار در تمامی فصول سال باید همراهتان باشد تا با خیالی آسوده سفر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *