مقالات

لیست کامل قطعات و ابزارهای مورد نیاز هر خودرو + جدول ابزارها

ابزار و قطعات مورد نیاز هر راننده

ابزار و قطعات مورد نیاز هر راننده و خودرو

هر راننده ممکن است خودش به بازدید روزانه، هفتگی و دوره ای خودرویش اقدام کند. اگر شما هم می‌خواهید خودتان به بررسی خودرویتان بپردازید به مهارت خاصی نیاز ندارید اما باید ابزار مورد نیاز برای انجام این کارها را داشته باشید. در این مقاله علاوه بر معرفی هر یک از این ابزارها و قطعات مورد نیاز خودرو، نحوه استفاده از آن ها را به شما آموزش خواهیم داد. شما پس از خواندن این مقاله و تهیه این ابزار می توانید با آسودگی خاطر در سطح شهر و خارج از شهر رانندگی کنید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

گیج تنظیم فشار باد تایرها

بهتر است همیشه قبل از اینکه سوار ماشین شوید به تایرها نگاهی بیاندازید به خصوص اگر با تغییرات ناگهانی دمای هوا مواجه شدید. زیرا کم باد بودن تایرها یا تنظیم نبودن باد لاستیک خودرو باعث سایش سریع تر تایرها، اختلال در کنترل خودرو هنگام رانندگی و افزایش مصرف سوخت می‌شود. به همین دلیل داشتن یک گیج تنظیم فشار باد برای تایرها در هر خودرویی لازم است و شما می‌توانید با استفاده از دفترچه راهنمای خودرویتان میزان فشار باد هر تایر را تنظیم نمایید.

نکته: زمانی که تایرها سرد هستند و حرکت زیادی با خودرو انجام نشده (رانندگی کمتر از 2 کیلومتر) باد تایرها را تنظیم کنید.

طناب یا سیم بکسل

اگر اهل سفر به مناطق مرطوب هستید طناب با قطر متوسط یا سیم بکسل با قطر متوسط و طول 4 متر از اوجب واجبات است. زیرا در مناطق ساحلی ممکن است خودروی شما در گل و لای گیر کند و برای خارج کردن خودرو از این وضعیت به طناب و سیم بکسل احتیاج دارید. اگر خودروی شما خراب شود و شما مجبور باشید در یک مسیر طولانی ماشین‌تان را بکسل کنید بهتر است از بکسل ثابت استفاده شود. علاوه بر این حتما باید فلاشر را روشن کنید و از منتهی‌الیه سمت راست حرکت کنید.

نکته: از طناب و سیم بکسل فقط برای مسیرهای کوتاه و در مواقع اضطراری استفاده نمایید.

شمع موتور یک از ابزار مورد نیاز راننده خودرو

زمانی که استارت می‌زنید و خودرو روشن نمی‌شود برای تشخیص مشکل خودرو به ترتیب مراحل زیر را چک کنید:

  1. سیستم جرقه زنی: در صورت سالم بودن این ناحیه به سراغ مرحله بعد بروید.
  2. سیستم سوخت رسانی
  3. سیستم هوا رسانی

چک کردن سیستم جرقه زنی

به منظور چک کردن سیستم جرقه زنی به یک شمع موتور استاندارد خودرو نیاز دارید. وایر مربوط به شمع اصلی موتور را جدا کنید و آن را به شمع یدکی وصل نمایید. سپس انتهای شمع را در مجاورت سرسیلندر و نزدیک بدنه قرار دهید و استارت بزنید. اگر جرقه مطلوب بود پس سیستم جرقه زنی سالم است و برای پیدا کردن عیب خودرو باید سراغ سایر سیستم ها بروید.

آچار شمع

چنانچه نیاز به تعویض شمع خودرو یا سرویس آن (تمیز کردن و فیلترگیری دهانه شمع) داشته باشید باید شمع را از روی موتور باز کنید. برای این منظور شما به یک آچار شمع مخصوص نیاز دارید که برای خودروهای انژکتوری 16 میلیمتری و خودروهای کاربراتوی 21 میلیمتری است.

نکته: آچار شمع یک آهنربا دارد که پس از باز کردن شمع از قسمت سرسیلندر با نیروی مغناطیسی آچار و شمع به هم جذب می‌شوند و شما در این هنگام می‌توانید شمع را بیرون بیاورید.

روغن هیدرولیک ترمز

برخی از خودروها نشتی مدار هیدرولیک ترمز دارند (مانند برخی خودروهای سمند) یا هنگام سرویس مدار هیدرولیک ترمز مقداری از مایع هیدرولیک از زیر ماشین خارج می‌شود. در این صورت شما باید از یک مایع هیدرولیک ترمز استانداردی استفاده کنید که همیشه داخل منبع روغن هیدرولیک می‌ریزید. اگر از مایعی استفاده کنید که گراویته یا گرانروی آن با روغن قبلی که داخل منبع است، متفاوت باشد سبب سایش و از بین رفتن کاسه نمدها، اورینگ ها و سایر اتصالات آب‌بندی می‌شود. این اتفاق در نهایت سبب نشت مایع هیدرولیک ترمز می‌شود و ترمزگیری خودرو را مختل می‌کند و ممکن است خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین همراه داشتن روغن هیدرولیک ترمز یکی از ابزار مورد نیاز راننده است.

مولتی متر

مولتی مترها ابزاری هستند که برای اندازه گیری جریان الکتریکی، مقاومت و ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وسیله با نام های دیگری مانند: آمپرمتر، ولتمتر، اهم متر شناخته می‌شود.

نکته: بهتر است از مولتی مترهای دیجیتالی استفاده کنید زیرا کار با آن ها بسیار راحت و نتیجه دقیق تر است.

بست شیلنگ بنزین

در صورت وجود نشتی اطراف ریل سوخت و یا مشاهده خرابی بست شیلنگ های رفت و برگشت سوخت باید هرچه سریع تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. زیرا بالا بودن دما در موتور و نشتی بنزین ممکن است باعث آتش سوزی خودرو شود.

بست شلنگ بخاری و آب رادیاتور

بهتر است شما نیز هر روز مایع داخل محفظه رادیاتور را چک ‌کنید و در صورت مشاهده کم شدن مایع یا آب رادیاتور، شلنگ های رادیاتور و شلنگ های برگشت ترموستات (بای‌پس) را بررسی کنید. اگر این شلنگ ها نشتی داشتند بست‌های مربوط به آن قسمت را تعویض نمایید. بنابراین بست ها ابزار مورد نیاز خودرو هستند و باید این قطعات ضروری را در ماشین داشته باشید.

کپسول آتش نشانی ابزار حیاتی نجات خودرو از آتش سوزی

کپسول های آتش ‌نشانی یا خاموش کننده های پودری برای خاموش کردن مایعات قابل اشتعال مانند نفت، بنزین، رنگ، لاک و روغن استفاده می‌شود. بهتر است از کپسولی استفاده کنید که سبک باشد و جای کمتری اشغال کند به همین منظور کپسول های 1، 2 و 6 کیلویی برای نگهداری داخل خودرو مناسب هستند.

نکته: از طریق مانومتر فشار گاز داخل کپسول آتش نشانی را کنترل کنید. رنگ سبز روی مانومتر نشان دهنده سالم بودن و فشار کافی کپسول است و رنگ قرمز نشانه خرابی کپسول و فشار ناکافی آن.

فیوز تیغه ای (کاردی) و سیمی

وظیفه فیوزها محافظت از قطعات الکتریکی خودرو است. جریان الکتریکی قبل از ورود به قطعه باید از فیوز رد شود اگر این جریان بیش از حد مجاز باشد فیوز می‌سوزد و مانع ورود برق به قطعه مورد نظر و خرابی آن خواهد شد. در نتیجه یکی از بخش های الکتریکی خودرو از کار می‌افتد. بنابراین لازم و ضروری است که چند فیوز کاردی یا تیغه ای 5، 10، 15، 20، 25 و 30  آمپر را داخل یک قوطی کرم خالی داخل ماشین قرار دهید تا در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. فیوزها را فراموش نکنید زیرا جزو مهمترین ابزار یدکی خودرو برای راننده محسوب می‌شوند.

لامپ چراغ جلو و عقب

اگر خودروی شما معاینه فنی دارد و از سلامتی لامپ ها مطمئن هستید نیاز ندارید که لامپ یدکی داخل خودرو قرار دهید یا امکان سوختن هر دو لامپ به صورت همزمان بسیار کم است. اما اگر مدت طولانی است که لامپ ها تعویض نشده اند لازم است که لامپ چراغ جلو و لامپ چراغ عقب همراهتان باشد؛ به خصوص اگر شب در جاده رانندگی می‌کنید یا ایام تعطیل قصد سفر دارید بهتر است حتما لامپ را تهیه کنید.

رله دوبل

رله دوبل 15 پین دارد و سبب راه اندازی پمپ بنزین، انژکتورها، کویل، جرقه و فن رادیاتور می‌شود. اگر هر یک از 15 پین معیوب شود ممکن است دیگر کولر خودرو کار نکند یا ماشین ریپ بزند و خاموش شود. در این صورت باید حتما رله دوبل را تعویض کنید یا اگر پین ها از جایشان بیرون آمده اند آن ها را محکم کنید.

رله های مخصوص جعبه فیوز

استفاده از رله در خودروها بسیار رایج است زیرا پس از مدتی ممکن است پین این رله ها شل شود و قسمت مربوط به آن رله در خودرو از کار بیفتد.

سنسور دور موتور

این سنسور روی پوسته کلاچ گیربکس و بالای فلایویل نصب می‌شود. سنسور دور موتور موقعیت میل لنگ و میزان دور موتور (تعداد دوران میل لنگ) را به ECU خودرو ارسال می‌کند. اگر سنسورهای دور موتور در مدل ساژم روی خودرو نصب باشند در صورت خرابی این سنسور، خودرو روشن نمی‌شود. اگر سنسورهای مدل زیمنس نصب کرده باشید خودروی شما روشن می‌شود ولی نمی‌توان دور موتور را بیش از 3000 هزار دور در دقیقه افزایش داد. به این حالت اصطلاحاً می‌گویند که سیستم مدیریت موتور وارد مد Limp-home شده است و باید سنسور را تعویض نمایید. 

انواع آچار و ضروری ترین ابزار مورد نیاز راننده خودرو

گاهی باز و بسته کردن یک قطعه از خودرو نیاز به آچار مخصوص دارد و اگر خودتان دوست دارید دست به کار شوید یا مجبورید که هر چه سریع تر ماشین را تعمیر کنید باید از آچار مورد نیاز و مخصوص قطعه معیوب استفاده کنید. در این بخش شما را با انواع آچارهای مورد نیاز در خودرو آشنا خواهیم کرد.

آچار تخت

آچار تخت برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها به کار می‌رود و اندازه هر آچار با دهانه آن تعریف می‌شود. شما برای ماشین از ابعاد 7 میلیمتر تا 35 میلیمتر آن نیاز دارید.  آچار تخت معمولی کوچکترین و سبکترین آچاری است که می توانید داخل خودرو قرار دهید.

آچار رینگی

آچار رینگی مانند آچار تخت برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها استفاده می‌شود با این تفاوت که آچار رینگی به صورت حلقه روی پیچ یا مهره قرار می‌گیرد و امکان لغزیدن آن از بین می‌رود. بنابراین کار با این آچار از ایمنی بیشتری برخوردار است و مانع آسیب دیدن پیچ و مهره ها و هرز شدن آن ها می‌شود. آچار رینگی با سر کج، آچار رینگی قوس دار و آچار رینگی رابط مسی و برنجی انواع مختلف این آچار هستند که به صورت 6، 8 و 12 شیاری موجودند.

آچار بوکس

آچار بوکس یک پله بالاتر از آچار رینگی است و تسلط شما را نسبت به موقعیت پیچ و مهره افزایش می‌دهد. در نتیجه احتمال لغزش در آن کمتر است و در هر شرایطی شما می‌توانید پیچ و مهره ها را باز کنید. آچار بوکس رابط های زیادی دارد که قابلیت دسترسی فوق العاده ای برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها فراهم می‌کنند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‎‌کنیم که جعبه بوکس کامل را تهیه کنید که شامل قطعات زیر هستند:

  1. بوکس های 8،  10 و 12 شیاره
  2. دسته هندلی
  3. آچار جغجغه
  4. رابط مفصلی
  5. دسته آچار T
  6. رابط کوتاه، متوسط و بلند
  7. آچار بوکس تبدیل

آچارهای قابل تنظیم

آچار فرانسه و انبر قفلی  جزو آچارهای قابل تنظیم هستند. انبر قفلی علاوه بر تنظیم فک ها، برای گرفتن پیچ و مهره، نگهداشتن آن ها و شل و سفت کردن پیچ و مهره ها استفاده می‌شود.

نکته: تا جایی که می‌توانید از انبر قفلی و آچار فرانسه استفاده نکنید زیرا امکان لغزش آن بسیار زیاد است و ممکن است قسمتی از پیچ یا مهره ها خراب یا کج شود. علاوه بر این لغزیدن آچار ممکن است باعث برخورد آن به صورت شما یا ایجاد یک سانحه شود.

آچار آلن

آچار آلن برای باز و بسته کردن پیچ های بدون سری استفاده می‌شود که آچارخور شش گوش آن در قسمت گودی سر پیچ قرار دارد.

آچار ستاره ای

آچار ستاره ای نیز برای باز و بسته کردن برخی پیچ ها استفاده می‌شود و ست کامل آن از T8 تا T40 برای خودرو مناسب است.

آچار دوسو یا پیچ گوشتی

از پیچ گوشتی دوسو یا آچار دوسو برای باز و بسته کردن پیچ های چاکدار استفاده می‌کنند و نه تنها یک ابزار ضروری خودرو بلکه یکی از ابزارهای ضروری هر فردی است.

آچار چهارسو یا پیچ گوشتی چهارسو

پیچ گوشتی چارسو برای باز و بسته کردن پیچ های شیاردار به کار می‌رود و مانند آچار دوسو از قطعات و ابزار مورد نیاز راننده است.

آچار رینگ کج

این آچار نیز مانند آچار رینگی است و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که محل قرار گرفتن پیچ یا مهره در فضای محدود و خاصی باشد و عملا با سایر آچارهای معمولی نتوانید آن را باز و بست کنید.

اسید سنج یا هیدرومتر

از این وسیله برای اندازه گیری میزان شارژ یا دشارژ باتری سرب اسیدی خودرو استفاده می‌شود. اگر باتری خودرو از نوع بدون مراقبت یا MF باشد، روی باتری یک عدد هیدرومتر نصب شده. برای سنجش میزان شارژ باتری از بالا به گوی هیدرومتر نگاه کنید اگر:

  • رنگش سبز باشد پس باتری شما سالم است
  • سبز کم رنگ یا مشکی بود باتری نیمه شارژ است
  • سفید باشد باتری کاملا دشار شده

تسمه دینام یا تسمه واتر پمپ

همان طور که می‌دانید تسمه ها نقش حیاتی در خودرو دارند و وظیفه کلی آن ها انتقال نیرو است. اگر تسمه ها پاره یا شل شوند یا حتی ترک داشته باشند باید هرچه سریع تر آن را تعویض نمایید. قیمت تسمه ها در مقایسه با صدمه ای که یک تسمه خراب به خودرو می‌زند بسیار ناچیز است بنابراین داشتن یک تسمه دینام  یا تسمه واترپمپ یا تسمه آلترناتور یکی از ابزار ضروری مورد نیاز هر خودرو است.

برای آشنایی بیشتر با انواع تسمه ها و نحوه عملکرد و تعویض هر کدام، مقاله آشنایی با انواع تسمه خودرو را مطالعه  کنید.

دم باریک

دم باریک ها کابردهای زیادی دارند مثلا برای درآوردن قطعات کوچک از داخل شیارها و نصب قطعات در جاهای باریک می‌توان از آن ها استفاده کرد.

شلنگ یو  U

شلنگ لوله بای پس، بعد از کارکرد زیاد خودرو یعنی بالای 80000 هزار کیلومتر بهتر است تعویض شود زیرا استفاده زیاد از آن باعث خرابی شیلنگ یو و در نتیجه سبب نشتی آب رادیاتور می‌شود.

فیلتر یا صافی بنزین

فیلتر یا صافی بنزین همان طور که از اسمش پیداست مانع ورود هرگونه جرم اضافی، ذرات ناخالص و مواد خارجی به محفظه احتراق می‌شود، و بنزین را صاف می‌کند و سوختی تمیز وارد محفظه احتراق می‌شود. محل نصب فیلتر بنزین در خودروی پراید داخل محفظه موتور است و در پژو 206 و زانتیا زیر خودرو نصب می‌شود. در نتیجه اگر به طور اتفاقی سنگی از زیر چرخ ها پرتاب شود احتمال ترک برداشتن این قطعه وجود دارد. بنابراین اگر قصد دارید به جاده های خاکی سفر کنید یا در کوه و دشت رانندگی کنید داشتن فیلتر بنزین یک ابزار مورد نیاز در خودرو شما است.

مولتی تستر

این ابزار دارای دو عدد LED است که LED قرمز بیانگر ولتاژ مثبت و LED سبز بیانگر ولتاژ صفر (اتصال بدنه) است. از مولتی تستر برای اندازه گیری ولتاژ دریافتی و ارسالی هر یک از قطعات الکتریکی، سنسورها و عملگرها استفاده می‌شود. این ابزار برای خودروهای انژکتوری بسیار کاربرد دارد.

کابل باتری به باتری کمکی

در مواقعی که باتری خودرو ضعیف می‌شود و ولتاژ باتری افت می‌کند خودروی شما استارت نمی‌خورد و نمی توانید آن را روشن کنید. اما می توانید از یک ترفند و باتری یک خودروی دیگر کمک بگیرید. کابل باتری به باتری را به طور موازی به باتری سالم و باتری ضعیف وصل کنید (یعنی قطب مثبت به مثبت و قطب منفی به منفی) سپس استارت بزنید و خودرو را روشن کنید.

چراغ تست دارای لامپ LED

از چراغ تست لامپ دار برای تست قطعات الکتریکی از قبیل فیوزها، رله ها و تشخیص جهت جریان الکتریکی استفاده می‌شود. اگر قصد دارید خودتان رله ها و فیوزها را تعویض نمایید این قطعه ضروری برای خودرو محسوب می‌شود.

چراغ قوه یا هدلایت

درسته که امروزه تمامی گوشی های تلفن چراغ قوه دارند و نیاز ما را به خرید چراغ قوه کاهش داده اند اما اگر باتری گوشی تان زود تمام می‌شود یا می خواهید برای مدتی به مسافرت خارج از شهر بروید و ممکن است به برق برای شارژ گوشی دسترسی نداشته باشید بهتر است حتما یک چراغ قوه یا هدلایت که روی سر نصب می‌شود، تهیه کنید.

درب رادیاتور یدکی

رادیاتورهای خودرو معمولا از نوع تحت فشار هستند و درب رادیاتورها نیز دارای دو سوپاپ فشاری و خلایی است. چنانچه یکی از این سوپاپ ها خراب شود سیستم خنک کننده خودرو به مشکل می‌خورد و مایع داخل محفظه رادیاتور خیلی زود به نقطه جوش می‌رسد و به قول معروف ماشین جوش میآورد. اگر در حین رانندگی آمپر خودرو بالا رفت و از خط وسط رد شد ممکن است مشکل از درب رادیاتور باشد و باید هرچه سریعتر آن را عوض کنید. از این رو همراه داشتن یک درب رادیاتور یدکی به عنوان یک ابزار یدکی مورد نیاز راننده ضروری است.

آب رادیاتور

مایع خنک کننده رادیاتور یا آب رادیاتور در همه فصول لازم و حیاتی است و باید حتما داخل ماشین یک بطری داشته باشید. تا در مواقعی که خودرو جوش آورد یا در صورت کم شدن مایع داخل محفظه رادیاتور از آن استفاده کنید.

انبر کلاغی

انبر کلاغی یک فک لغزان دارد که سبب می شود بر قطعه مورد نظر منطبق شود و به خوبی روی قطعه تکیه کند. شما با استفاده از انبر کلاغی می توانید شلنگ های سیستم خنک کننده یا بخش هایی از این قبیل را شل و سفت کنید یا آن ها را در حالتی که می‌خواهید نگهدارید.

جعبه ابزار خودرو (ابزارهای مورد نیاز مالک یا راننده خودرو)

برای راحتی کار شما جدولی طراحی شده تا هر راننده ای بتواند ابزارهای مورد نیاز متناسب با خودروی خود را انتخاب نماید و در صورت نیاز نسبت به سرویس و آماده سازی خودرو اقدام نماید.

ردیف ابزار پراید ریو پژو 206 پژو 405 ROA سمند تندر 90
1 چراغ قوه + + + + + + +
2 بست شیلنگ بنزین، بخاری، رادیاتور + + + + + + +
3 آچار بکسر رینگی یکسر تخت 10،12،14 میلیمتری + + + + + + +
4 چاقو یا تیغ موکت بری + + + + + + +
5 کابل کمکی + + + + + + +
6 فیوز تیغه ای 5،10، 15، 20، 25 آمپری + + + + + + +
7 فیوز سیمی + + + + + +
8 جعبه ابزار شامل پیچ و مهره، میخ، واشر و… + + + + + + +
9 یک گالن آب دو لیتری + + + + + + +  
10 کپسول آتشنشانی پودر و گاز 6 کیلویی مانومتردار + + + + + + +
11 گیج تنظیم فشار باد تایرها + + + + + + +
12 شلنگ بنزین نیم متر + + + + + +
13 سمباده کاغذی یک ورق + + + + + + +
14 دستکش نخی یک جفت + + + + + + +
15 سنسور دور موتور + + + + + +
16 شیلنگ لوله بای پس (شیلنگ یو) + + + + + + +
17 شمع موتور + + + + + + +
18 مایع هیدرولیک ترمز + + + + + + +
19 طناب متوسط یا سیم بکسل 4 متر + + + + + + +
20 پیچ گوشتی دوسو و چهارسو + + + + + + +
21 آچار شمع 16 و 21 میلیمتری + + + + + + +
22 دم باریک + + + + + + +
23 آچار بوکس 10، 12، 14، 17 میلیمتری + + + + + + +
24 رابط بوکس (کمک) + + + + + + +
25 رابط گردان آچار بوکس + + + + + + +
26 آچار ستاره ای T24 و T8 + + + + +
27 اسیدسنج یا هیدرومتر باتری سرب اسیدی باتری سرب اسیدی باتری سرب اسیدی باتری سرب اسیدی باتری سرب اسیدی باتری سرب اسیدی باتری سرب اسیدی
28 مولتی متر + + + + + + +
29 مولتی متر آنالوگ یا دیجیتال + + + + + + +
30 رله های مخصوص جعبه فیوز + + +
31 آچار آلن + + + + +
32 رله دوبل + + + + +
33 درب رادیاتور + + + + + + +
34 صافی بنزین + + + + + + +
35 لامپ چراغ + + + + + + +
36 انبر قفلی متوسط + + + + + + +
37 لامپ چراغ عقب – یک و دو کنتاکته + + + + + + +
38 چسب قطره ای، چسب دوقلو، چسب مزدا + + + + + + +
39 تسمه واتر پمپ + + + + + + +
40 تسمه آلترناتور + + + + + + +
41 تسمه کولر + + + + + + +
42 آچار رینگی و بکسر تخت 8، 10، 12، 14 و 16 میلیمتری + +
43 آچار بوکس 8، 10، 12، 13، 14، 16، 17 و 18 میلیمتری + + + + +
جدول ابزار مورد نیاز بر اساس مدل خودرو

کلام آخر

شما با استفاده از فهرست جدول بالا می توانید قطعات مورد نیاز خودرویتان را انتخاب نمایید، آن ها را اولویت بندی کرده و تهیه نمایید. البته لازم نیست همه آن ها را تهیه کنید یا به صورت یکجا بخرید. در طی زمان و متناسب با نیازتان می‌توانید آن ها را به مرور تهیه کنید و جعبه ابزاری کامل برای خودرویتان داشته باشید. برخی از این ابزار را می توانید از فروشگاه بزرگ کارن یدک تهیه کنید یا با کارشناسان ما در این زمینه تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

5 دیدگاه در “لیست کامل قطعات و ابزارهای مورد نیاز هر خودرو + جدول ابزارها

  1. رسولاحمدی گفت:

    عالی و جالب برای من و کسانی که نمی دانستیم

  2. حمیدجباری گفت:

    عالی و کاملا کاربردی بود خیلی علاقه داشتم که لیست تمام آچار های مورد نیاز خودرو را داشته باشم و تهیه کنم که به کمک شما میسر شد سپاسگزارم بابت توضیحات و راهنماییهای ارزنده و
    عالیه شما
    حمیدجباری

  3. مهران گفت:

    خوب بود اما اگر تصویر قطعات جلوی توضیحشون بود بهتربود

  4. علیرضا محمودی گفت:

    خیلی استفاده کردم
    متشکر

  5. شایان گفت:

    مرسی مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *