مقالات

کیت تسمه تایم چیست+معرفی قطعات، علائم خرابی، زمان تعویض

کیت تسمه تایم

کیت تسمه تایم قطعاتی در موتور خودرو هستند که عمل زمان بندی و تنظیم حرکت میل لنگ و پیستون ها به وسیله آن ها انجام می‌شود. تسمه تایم با میزان انعطاف زیاد و استحکام بالا، از نخ و پلاستیک  تهیه می‌شود و دارای دندانه هایی است که با فاصله­­ یکسان ازیکدیگر قرار دارند. این شیارها با دندانه های چرخ دنده میل لنگ و پولی میل سوپاپ موتور منطبق است. بدون این قطعه موتور اتوموبیل دچار اختلال شده و خودرو حرکت نمی‌کند.

تسمه تایمینگ برای اولین بار درسال ۱۹۶۲ در موتور خودروی آلمانی به کارگرفته شد و از آن به بعد نقش بسیار مهمی در خودروها به عهده گرفت. در این مقاله شما را با کیت تسمه تایم، کاربرد آن، لوازم داخل بسته بندی و نحوه خرید کیت تسمه تایم اورجینال انواع خودرو آشنا خواهیم کرد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

وظیفه کیت تسمه تایم در خودرو چیست؟

تسمه تایم یک جزء اساسی در خودرو محسوب می‌شود که عملکرد مهم احتراق در موتورخودرو را تسهیل می‌کند. این تسمه همچنین گردش میل سوپاپ و میل لنگ را هماهنگ می‌کند. میل سوپاپ یا میل بادامک از اجزای خودرو است که وظیفه بازکردن و بستن سوپاپ ها را بر عهده دارد و تسمه تایم، میل لنگ و میل سوپاپ را با هم مرتبط می‌سازد.

از آن جهت به این قطعه تسمه تایم یا تسمه تایمینگ گفته می‌شود که عملکرد باز و بسته شدن دریچه سوپاپ ها را در زمان بندی یکسان تنظیم و کنترل می‌کند. درواقع تسمه تایم چهار عمل اصلی خودرو یعنی مکش، تراکم، تخلیه و احتراق را بهبود می‌بخشد.

اجزای کیت تسمه تایم

در کیت تسمه تایم اجزایی چون هرزگرد متحرک یا بلبرینگ تایم و هرزگرد ثابت وجود دارد. قطعات این اجزا مانند تسمه و بلبرینگ ها دارای طول عمرمعینی بوده و در زمان سر رسید طول عمر این قطعات، نیاز به تعویض وجود دارد.

تسمه تایم هایی با برند های متفاوت مانند تسمه تایم دایکو ایتالیا و تسمه تایم پاور گریپ بلژیک دارای تفاوت در مدت طول عمر بوده زیرا کارخانه های متفاوتی آن‌ها را تهیه می‌کنند. اما میانگین زمان مناسب برای تعویض تمامی تسمه تایم ها ۴ سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر است. بعد از این زمان تسمه پوسیده و دچار پارگی می‌شود.

دقت کنید که حتی اگر از خودرو استفاده نکنید هم بعد از 4 سال لاستیک تسمه تایم دچار پوسیدگی خواهد شد و پاره شدن آن باعث آسیب دیدن موتور خودرو خواهد شد.

نحوه قرار گیری کیت تسمه تایم

دندانه های تسمه تایم باید در جای مخصوص و دقیق خود قرار بگیرد در غیر این صورت در زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها تغییر ایجاد می‌شود. این تغییر موجب اختلال در خودرو شده و آسیب هایی به موتور خودرو وارد می‌کند.

نتایج پاره شدن تسمه تایم یا خرابی بلبرینگ ها

پارگی تسمه تایم در خودروهای مختلف پیامدهای متفاوتی خواهد داشت. در برخی خودروها باعث خاموش شدن ماشین و در برخی دیگر سبب کج شدن سوپاپ ها و در نتیجه نیاز به باز کردن کامل سرسیلندر می شود. در برخی نیز در زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها و یا بالا و پایین رفتن پیستون ها اثر گذار بوده و موتور خودرو را با خسارات جدی مواجه می‌سازد. به همین دلیل بهتر است در زمان استاندارد اقدام به تعویض این قطعه کنید تا درگیر هزینه های سنگین تعمیر موتور خودرو نشوید.

چرا باید کیت تسمه تایم را همزمان تعویض کرد

یکی از دلایلی که شما را به تعویض کیت تسمه تایم (تسمه تایم، هرزگرد و بلبرینگ تایم) به صورت یکجا توصیه می‌کنیم مستهلک شدن همه قطعات کیت به مرور زمان است. وقتی تسمه استفاده شده و دچار پوسیدگی می‌گردد، قطعات دیگر همچون بلبرینگ تایم و هرزگرد نیز استفاده و مستهلک شده و به پایان عمر مفید خود نزدیک شده‌اند. به همین دلیل به جای تعویض تسمه و بلبرینگ ها در چند مرحله با خرید کیت تسمه تایم و تعویض همزمان آن‌ها علاوه بر پرداخت هزینه کمتر بابت خریداری قطعات، مبلغ کمتری نیز به عنوان دستمزد به مکانیک و تعمیرکار خودرو خود پرداخت خواهید کرد.

نکات مهم تعویض کیت تسمه تایم

  • در خودروهایی که همواره کارکرد بیشتری نسبت به دیگر خودروها دارند، این قطعه قبل از چهار سال و یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
  • نکته مهم در تعویض تسمه تایم که باید به آن دقت نمود، بهتر است تسمه تایم همزمان با کیت کامل تسمه تایم تعویض شود.
  • تسمه تایم و تسمه دینام دارای عمر برابری بوده بنابراین همزمان با یکدیگر تعویض می‌شوند.  

عوامل موثر بر خرابی و یا پارگی تسمه تایم

تسمه تایمینگ با گذشت زمان دچار خوردگی و در نهایت خرابی یا پارگی می شود، و نیاز به تعویض دارد. بنابراین ما موظف هستیم در نگهداری و تعویض این قطعه مهم و کاربردی حساسیت و دقت بیش تری به خرج دهیم، زیرا در صورت پاره شدن تسمه تایم سوپاپ ها که به سر پیستون برخورد کرده کج می‌شوند و هزینه و خسارات سنگینی به خودرو وارد می‌نمایند.

 از جمله عواملی که موجب خرابی یا پارگی تسمه تایم می‌شود، مواردی چون:

  • ریختن سیالات بر روی سطح  تسمه تایم (مانند روغن، گریس و یا ضدیخ)که باعث خورده شدن این قطعه می‌شود
  • تنظیم نبودن دقیق هرزگرد ها و بلبرینگ های تسمه تایم
  • شل بودن تسمه تایم که موجب کشیده شدن،ساییدگی، ترک خوردن و پارگی تسمه تایم می‌شود.
  • خرابی بلبرینگ و هرزگرد ها از دیگر عوامل فرسودگی و خرابی تسمه تایم است که باعث چرخش نامناسب و نامطلوب تسمه تایم شده و در نهایت سبب کشیده شدن و پارگی تسمه می‌شود.
  • تغییرات شدید دمایی بر کیفیت و سلامت تسمه تایم اثر سوء داشته و موجب آسیب، پوسیدگی و خرابی تسمه تایم می‌شود. زیرا تسمه تایم ها تنها دمای ۳۴ تا۸۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کنند.
  • رانندگی با دور موتور بالا و تیک آف های مکرر عمر مفید تسمه تایم را کاهش می‌دهد.  
  • عدم استفاده از دنده مناسب هنگام رانندگی یکی دیگر از عوامل تخریب تسمه تایم است. اگر در سر بالایی ها اصطلاحا از دنده مرده استفاده شود، فشار بسیاری بر سوپاپ ها وارد می‌شود و سبب ایجاد اختلال در چرخش میل بادامک و در نهایت آسیب زدن به تسمه تایم می‌شود.

نشانه های بروز اشکال در نحوه عملکرد تسمه تایم

  1. در زمان متوجه شدن لرزش غیر عادی در موتور به کمک دنده های سبک تر سرعت خودروی خود را افزایش دهید. در صورت احساس لرزش غیر عادی در موتور خودرو تسمه تایم باید چک شود.
  2. ایجاد مشکل در هنگام استارت و حرکت خودرو نشانه ای از اشکال در عملکرد کیت تسمه تایم است. این نشانه حاکی از آن است که چرخش دقیق میل لنگ و باز و بسته شدن مناسب سوپاپ های ورود و خروج گاز دچار مشکل شده است.
  3. همچنین صدای ضربه در زیر کاپوت در حین رانندگی غیر عادی بوده و احتمالا مربوط به برخورد تسمه تایم به کاپوت می‌شود که  شل شدن تسمه تایم را در پیش دارد.
  4. خروج بیش از اندازه دود از اگزوز خودرو نشان از آن دارد که موتور برای به حرکت در آوردن قطعات خود فشار زیادی را متحمل می‌شود.
  5. از عوامل سطحی در تشخیص عیب تسمه تایم می‌توان به ترک خوردگی و پوسیدگی این قطعه اشاره کرد که در نهایت به پارگی تسمه تایم ختم می‌شود. با بروزاین اتفاق عملکرد به موقع سوپاپ ها مختل شده، سوخت و هوا در زمان معین وارد سیلندر نمی شوند و اثرات منفی در احتراق و حرکت موتور را موجب می‌شوند.
  6. روشن نشدن خودرو از موارد دیگر تشخیص اشکال در تسمه تایم است که ما را ترغیب می‌کند که این قطعه را بررسی کنیم.
  7. نشانه ی دیگر نشت روغن از کاور تسمه تایم و یا از جلوی خودرو است و از آنجا که کاور تسمه تایم با یک سری پیچ و مهره محافظت می‌شود، نشت روغن باعث شل شدن تسمه تایم می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم در خودرو های مختلف

زمان تعویض تسمه تایم در خودرهای مختلف متفاوت است ، به عنوان مثال:

در مورد پراید این میزان تا حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر، پژو ۴۰۵ حدود ۷۰ هزار کیلومتر، زانتیا حدود ۶۵ هزار کیلومتر، تندر۹۰ حدود ۴۰ هزار کیلومتر، خودروی مگان ۶۰ هزار کیلومتر، ریو حدود ۶۵ هزار کیلومتر، مزدا حدود ۷۰ هزار کیلومتر و تویتا کرولا حدود ۹۰ هزار کیلومتر است.

نکات مهمی در رابطه با کیت تسمه تایم

دلیل چک کردن متداول کیت تسمه تایمینگ و تعویض به موقع آن، این است که پارگی و خرابی و آسیب تسمه تایم موجب خسارات بسیاری در قطعات موتور خودرو و تحت تاثیر قرار دادن بسیاری از عملکردهای خودرو است. برای تعویض تسمه تایم باید دقت نمود که تغییر شکل در دندانه های آ ن ایجاد نشود و فاقد ترک، جدایی لایه ها و تخریب دندانه ها باشد. در هنگام تعویض تسمه تایم وضعیت سلامت قطعاتی چون پولی و بلبرینگ تسمه تایم، هرزگرد و واتر پمپ خودرو را بررسی می کنیم زیرا خرابی این قطعات موجب آسیب مجدد به تسمه تایم می‌شود.

زنجیر تایم چیست؟

یکی از بخش های اساسی خودرو قسمت تایمینگ است و وظیفه زمان بندی در موتور احتراق را بر عهده دارد. تسمه یا زنجیر تایمینگ امکان انعطاف پذیری بیش تری را در میل لنگ و میل بادامک ایجاد می‌کند. تسمه تایمینگ ها معمولا روکش فلزی یا پلیمری دارند و به مرور زمان دچار پوسیدگی خواهند شد اما زنجیر های تایمینگ از جنس فولاد هستند و دوام بیش تری نسبت به تسمه تایم ها دارند. تسمه تایم ها سبک تر و مقرون به صرفه تر هستند و از سر و صدای کمتری برخوردارند و در صورت پارگی صدمه کمتری به خودرو وارد می‌کنند.

اصلی ترین تفاوت تسمه تایم با زنجیر تایم

زنجیر تایم به خاطر جنس فولادی خود کمتر از تسمه تایم آسیب می‌بیند و به گفته ای دیگر تا زمانی که موتور خودرو سالم است و آسیبی نبیند زنجیر تایم نیز آسیبی نمی‌بیند. شاید این سوال مطرح شود که پس چرا تسمه تایم جایگزین زنجیر تایم شده است؟

  • از دلایل بارز آن می توان به صدای زیاد زنجیرتایم اشاره کرد. دلیل این ویژگی جنس فلزی زنجیر تایم است که سر و صدای بسیاری تولید می کند.
  • دلیل دیگر استفاده از تسمه تایم این است که اگر چه در صورت خرابی تسمه تایم خسارات زیادی به خودرو وارد می‌شود؛ اما در صورت استفاده از زنجیر تایم و بروز آسیب در آن، خسارات به شدت جدی تری به خودرو وارد شده و حتی ممکن است نیاز به تعویض کل موتور باشد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله عنوان کردیم باید به خاطر داشته باشید که به طول عمر تسمه تایم، بلبرینگ تایم و هرزگرد های مربوط به آن باید دقت و حساسیت زیادی داشته باشید. هرگونه پوسیدگی و پارگی در تسمه تایم، شل و سفت بودن آن یا خرابی در بلبرینگ و هرزگرد ها علاوه بر اخلال در عملکرد خودرو می‌تواند هزینه های سنگینی روی دست شما بگذارد.

همچنین برای خرید کیت تسمه تایم انواع خودرو ها می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترتی کارن یدک اقدام به خرید این قطعه نمایید و با توجه به نوع خودرو خود یک محصول اورجینال و باکیفیت را دریافت کنید.

2 دیدگاه در “کیت تسمه تایم چیست+معرفی قطعات، علائم خرابی، زمان تعویض

  1. مرتضی گفت:

    درود.درخصوص تسمه تایم آفرین. مطالب مفیدی اعلام کردید.

  2. پرویز گفت:

    سلام وعرض خداقوت
    مقاله بسیارخوبی بود،با سپاس از این کار ارزشمند تان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *