مقالات

همه چیز درباره تیبا اسپرت، ایده های اسپرت کردن تیبا صندوقدار

اسپرت تیبا

تیبا فرزند ارشد خانواده سایپا است که در قرن گذشته وارد بازار خودروهای داخلی شد. در طراحی این آهوی ایرانی خلاقیت منحصر به فردی نمی‌بینیم، حتی اگر آشنایی چندانی با سایر خودروها نداشته باشید ممکن است تیبا را با خودروی مزدا 323 اشتباه بگیرید!!! بهرحال تیبا در مقایسه با پراید (فرزند ناتنی سایپا) کیفیت بهتر و ظاهر زیباتری دارد، اما به دلیل ظاهر کسل کننده این خودرو ممکن است شما به فکر اسپرت کردن تیبا و خرید آپشن های تیبا باشید. بنابراین در این مقاله شما را با لوازم مورد نیاز تیبا اسپرت و آپشن های تیبا صندوقدار اسپرت آشنا خواهیم کرد.

تیبا اسپرت صندوق دار

فهرست

آپشن های تیبا اسپرت

خودروهای تیبا در دو مدل تیبا1 (صندوقدار) و تیبا2 (هاچ بک) به فروش می‌رسند. البته هر کدام از مدل های این خودرو دارای تیپ های متفاوتی است که هر کدام آپشن ها و امکانات مختلفی دارند. قبل از اینکه به توضیح درباره لوازم جانبی و امکانات لازم برای داشتن یک خودروی تیبا اسپرت بپردازیم بهتر است کمی با تیپ ها و مدل های این خودروی اقتصادی آشنا شوید.

خودرو تیبا

آشنایی مختصر با تیبا 1

تیبا صندوقدار در سال 1387 روانه بازار خودروی ایران شد. این مدل در 4 تیپ SL، EX، SX یگانه سوز و SX دوگانه سوز خرید و فروش می‌شود که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. آنچه تیبا یک را از پراید متمایز می‌کند ایربگ یا همان کیسه هوای راننده و سرنشین جلو است.

لوازم تیبا 1 اسپرت

به طور کلی تیبا یک در مقایسه با پراید آپشن های ویژه ای ندارد اما قبل از اسپرت کردن اگر با لوازم آن آشنا شوید، می‌توانید در خرید لوازم جانبی و آپشن ها صرفه‌جویی کنید. این قابلیت ها و امکانات شامل:

  • قفل مرکزی یا سوییچ ضد سرقت
  • دو عدد ایربگ (کیسه هوا) برای راننده و سرنشین جلو
  • سیستم ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب ABS
  • فرمان هیدرولیک
  • سیستم تهویه غیر اتوماتیک (دستی)
  • سیستم صوتی: رادیو، USB، دارای 4 باند خروجی صدا
  • تنظیمات دستی صندلی
  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو
  • مه شکن عقب
  • تنظیمات دستی آینه بغل
  • گرمکن شیشه عقب
  • شیشه بالابر جلو برقی و شیشه بالابر عقب دستی
  • چراغ هشدار موتور

تیبا صندوقدار

تفاوت تیبا یک SX و EX

تیبا 1 SX از قدیمی ترین و البته ارزان ترین تیپ های تیبا است که قابلیت های کمتری نسبت به تیبا EX دارد. سه آپشن به تیپ های EX اضافه شده که بیشتر شبیه جا نماندن از قافله ساینا و کوییک است. این سه آپشن در زیر آمده اند:

  1. شیشه بالابر عقب و جلو برقی
  2. تنظیمات آینه بغل به صورت برقی
  3. رینگ های آلومینیومی

چگونه تیبا را اسپرت کنیم؟

با اضافه کردن آپشن ها و لوازم جانبی شیک برای درون کابین تیبا صندوقدار، می‌توان داخل تیبا را اسپرت کرد. و با تعبیه برخی لوازم تزئینی به بدنه بیرونی خودرو، یک تیبا صندوقدار اسپرت داشت. این تغییرات می توانند بسیار ساده مانند تعویض پا رکابی باشند یا دست بردن به طراحی بدنه خودرو و درست کردن سانروف بر روی تیبا!

لوازم تیبا ۱ اسپرت

لوازم و راه حل های زیادی برای اسپرت کردن تیبا یک وجود دارد لوازمی مانند دوربین دنده عقب، پا رکابی ژله ای، چراغ جلو طرح کادنزا و… . در ادامه این مطلب شما را با این وسایل و راه های اضافه کردن این لوازم به خودروی تیبا آشنا می‌کنیم.

تیبا 1 اسپرن

رینگ و لاستیک تیبا 1 اسپرت

در اولین قدم بهتر است که به فکر چرخ های تیبا باشید زیرا استفاده از یک رینگ و لاستیک با کیفیت و زیبا می‌تواند ظاهر شیکی به تیبا 1 و 2 بدهد. فروشگاه های زیادی هستند که از نظر تنوع رینگ، شما را گیج و مبهوت می‌کنند و شما به صورت حضوری با مراجعه به فروشگاه می‎توانید یک رینگ و لاستیک اسپرت بخرید.

سپر اسپرت تیبا صندوقدار و تیبا 2

اصولا سپرهای تیبا جذاب نیستند به خصوص اگر از نوع فایبرگلاس باشند. زیرا بسیار شکننده هستند و با کوچکترین ضربه ای حالت و رنگشان از بین می رود. بنابراین ایجاد تغییراتی در سپر تیبا یک ماشین خوشگلی به شما تحویل می دهد. کیت اسپرت سپر جلو آپشنی است که به وسیله آن می‌توانید تغییرات ظاهری مطلوبی را در جلوی خودرو ایجاد کنید.

استیل دور پنجره تیبا

یکی دیگر از آپشن های قابل نصب تیبا 1 و 2 «استیل دور جلو پنجره تیبا» است که با قیمت بسیار اندک جذابیت بی نظیری به ظاهر بیرونی خودرو می‌دهد.

نمای پشت تیبا 1

سیستم روشنایی تیبا اسپرت

زمانی که دنبال اسپرت کردن تیبا 1 و 2 هستید دم دست ترین راه تغییر سیستم روشنایی است. اضافه کردن لامپ های کوچک نئونی دور پلاک خودرو یا قسمت بیرونی شیشه عقب، داخل صندوق عقب، دور داشبورد و قسمت جلوی تیبا. این لامپ های کوچک در رنگ های مختلفی مانند آبی، سفید، قرمز و … جلوه دیگری به خودروی تان می‌دهد.

انواع چراغ اسپرت تیبا

چراغ ها همیشه تعیین کننده چهره خودروها هستند و با یک تغییر جزئی در چراغ تیبا می‌توان ظاهر آن را به کلی تغییر داد. نصب چراغ جلو اسپرت تیبا طرح کادنزا یک گزینه بسیار عالی برای خشن تر نشان دادن چهره تیبا است. استفاده از مه شکن های گرد و دی لایت دار، ال وایر، کیت های نورپردازی و لوگو لایت ها بخشی از اجزای سیستم روشنایی برای اسپرت کردن تیبا به حساب می آیند.

تیبا صندوقار اسپرت

سر اگزوز اسپرت

اگر شما هم جزو افرادی هستید که ظاهر خشن خودرو را ترجیح می‌دهید بهتر است از سر اگزوزهای استیل تیبا استفاده کنید. سر اگزوز در دو مدل یک لول و دو لول در رنگ ها و طراحی متفاوت عرضه می‌شوند.

دودی کردن شیشه تیبا

دودی کردن شیشه های تیبا چند سطح به کلاس تیبای شما اضافه می کند. علاوه بر این اگر در شهرهای گرم و خشک زندگی می کنید یکی از لطف هایی که در حق خودتان و سایر سرنشینان خودرویتان می توانید انجام دهید همین دودی کردن شیشه هاست. زیرا با این کار جلوی اشعه های سوزان خورشید را می گیرید و تا حد زیادی مانع آفتاب سوختگی سرنشینان و کابین خودرو خواهید شد.

سانروف تیبا یک تغییر اساسی در بدنه خودرو

بی نظیرترین تغییر در ظاهر تیبا اسپرت تعبیه یک سانروف برای تیبا است. شاید هزینه بر باشد یا نیاز به برش زدن بخشی از سقف داشته باشد اما به همه این دردسرهایش می‌ارزد. زیرا تیبا را از یک ماشین معمولی مانند پراید به یک ماشین آپشن دار و شیک تبدیل می‌کند. البته فراموش نکنید استفاده از شیشه های دودی برای سانروف یکی از مزیت های آن محسوب می شود.

اسپرت تیبا صندوقدار

آپشن ها و لوازم داخل تیبا اسپرت شده

حالا به سراغ اسپرت کردن داخل تیبا می رویم. با کمترین هزینه ها شما می‌توانید داخل تیبا را اسپرت کنید و آپشن های بی نظیری به خودرو بدهید. این آپشن ها راحتی و امنیت شما داخل خودرو را افزایش می‌دهند.

پا رکابی ژله ای تیبا

شاید یکی از ارزان ترین لوازم تیبا 1 و تیبا 2 اسپرت «پا رکابی ژله ای» باشد. زیرا این قطعه با قیمت بسیار کمی راحتی شما را در هنگام رانندگی و استفاده از پدال ها فراهم می‌کند.

آینه، سنسور و دوربین دنده عقب

احتمالا شما هم به این نتیجه رسیده اید که رانندگی با دنده عقب در جاهای شلوغ دشوار است به خصوص اگر کودکان با توپ مشغول بازی باشند! گاهی خم شدن یک پسر بچه برای برداشتن توپش از پشت ماشین شما می تواند فاجعه ای جبران ناپذیر به همراه داشته باشد. به همین جهت نصب یک دوربین دنده عقب به همراه آینه مانیتوردار و سنسور دنده عقب تیبا علاوه بر افزایش ایمنی، به زیبایی و آپشن های تیبا اسپرت می افزاید.

داخل کابین تیبا

روکش صندلی تیبا

برخی افراد به دنبال تنوع هستند و محیط های تکراری برای آن ها خسته کننده می‌شود. شاید شما به این افراد پیشنهاد کنید که مبلمان یا وسایل خانه را تغییر دهند. البته اگر خودتان نیز از این دسته افراد هستید بهتر است هر چند وقت یکبار روکش صندلی ها را تعویض کنید. برای اطلاع از قیمت و مشاهده انواع روکش صندلی تیبا کلیک نمایید.

ست دکوراتیو تیبا اسپورت

این ست جذاب تاثیر شگفت انگیزی در داخل تیبا اسپرت شده دارد. این ست شامل موارد زیر است:

  • پنل ضبط
  • قاب ساعت
  • دریچه هوای چپ و راست
  • قاب دستگیره های جلو و عقب

این قطعات با روش هیدروگرافی طراحی و رنگ آمیزی شده اند و شما می‌توانید از این تنوع بی نظیر برای خودروی تان استفاده کنید.

داشبورد تیبا

سر دنده برای تزئینات تیبا اسپرت شده

سردنده های فابریک معمولا خوش دست و شیک نیستند به همین علت بسیاری از رانندگان از سر دنده اسپرت تیبا استفاده می‌کنند. این وسیله تزئینی علاوه بر راحتی و خسته نشدن دستتان به زیبایی نمای داخل خودرو می افزاید.

کنسول اسپرت ماشین تیبا

کنسول ها عموما برای نگهداری برخی وسایل تعبیه شده اند اما بسیاری از رانندگان از آن به عنوان تکیه گاهی برای دستشان استفاده می کنند. اما دو موضوع ممکن است در رابطه با کنسول های فابریک تیبا شما را اذیت کند:
اول اینکه از کیفیت پایینی برخوردار هستند و بسیار زود می شکنند و درب آن ها جدا می‌شود.
دوم اینکه رنگ و ظاهر زیبایی ندارند.

به همین دلیل بهتر است در قدم های اولیه برای داشتن تیبا صندوقدار اسپرت از یک کنسول شیک استفاده کنید.

روکش فرمان

روکش فرمان تیبا در دو مدل دوختی و حلقه ای (آماده) تولید می شود. این محصول دارای تنوع و رنگ بندی است و شما می توانید مطابق با سلیقه و طراحی داخلی تیبا اسپرت آن را تهیه کنید.

تیبا اسپرت شده

استرس بار تیبا

اگر هدف شما از اسپرت کردن تیبا فقط تغییر و زیبایی ظاهری نیست و به دنبال افزایش آپشن ها و افزایش قدرت و کارایی خودرو هستید پس حتما استرس بار را امتحان کنید. استرس بار یا استرات بار با گرفتن تنش های وارده به اتاقک خودرو باعث افزایش مقاومت شاسی می شود که نتیجه آن فرمان گیری راحت تر و خوش دستی آن است.

 کلام آخر

خودروی تیبا که از کارخانه گرفته می شود ممکن است آپشن خاصی نداشته باشد و ظاهرش به دلتان ننشیند. بنابراین بهترین کار این است که تیبا را با افزودن آپشن هایی که در این مقاله به شما پیشنهاد دادیم اسپرت کنید. زیرا اسپرت کردن تیبا صندوقدار و اسپرت کردن تیبا دو لذت رانندگی را افزایش می دهد و تیبا را از یک خودروی معمولی به یک خودروی لوکس تبدیل می کند. برای خرید لوازم جانبی تیبا 1 اسپرت و تیبا 2 اسپرت به فروشگاه بزرگ اینترنتی کارن یدک مراجعه نمایید تا از تخفیفات و مزایای آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *